Hyperloops uit de 19e eeuw

De Volkskrant stelt vandaag: “Tim Houter gaat de vervoerswereld op zijn kop zetten”.
Vandaag presenteert Tim Houter “de eerste Europese testbuis voor hyperloops op ware grootte. Met zijn ‘buizenpost voor supersnelle treinen’ wil hij binnen vier jaar de vervoerswereld op haar kop wil zetten.”
In hetzelfde artikel legt de Volkskrant uit:

Wat is een hyperloop?
Een hyperloop is een transportsysteem waarbij passagiers en vracht in capsules door een vacuĆ¼mbuis worden gejaagd. Door het ontbreken van luchtweerstand kunnen de capsules tot 1.000 kilometer per uur bereiken.

Die stelling “de eerste Europese testbuis voor hyperloops op ware grootte” vraagt om een kleine correctie; De stad Londen had ruim 150 jaar geleden al twee operationele hyperloops;

Op 30 juni 1859 werd The London Pneumatic Despatch Company opgericht met als doel om een ondergrondse verbinding te ontwerpen, bouwen en bedienen. Die verbinding was bedoeld voor het transport van post, pakketten en lichte vracht over een lengte van 413 meter tussen vaste locaties in de stad Londen. Het systeem is daadwerkelijk gebouwd en gebruikt tussen 1863 en 1874. Het werkte met karretjes die via een pneumatisch systeem met 60 km/u door een tunnelbuis werden geschoten.

Een karretje van de London Pneumatic Despatch Company als museumstuk

De ontwerper van de Pneumatic Despatch railway, Thomas Webster Rammell (geen naamgrappen, alstublieft), ontwierp en bouwde in datzelfde Londen enkele jaren later de Crystal Palace pneumatic railway voor passagiers in plaats van vracht.

Deze opende in augustus 1864. Bij deze lijn werd een wagon met maximaal 35 passagiers met behulp van enorme propellors door een tunnel gezogen (en terug geblazen) over een afstand van 550 meter, met een duizelingwekkende snelheid van 40 km/u. De lijn was slechts een paar maanden in gebruik en diende als prototype voor een echte lijn, die echter nooit is gebouwd. Een kaartje kostte sixpence.

Okay; er werden weliswaar geen snelheden “tot 1.000 kilometer per uur” bereikt, maar toch; de Rammell bakken (excuses; toch een flauwe naamgrap) waren toch echt de eerste hyperloop treinen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.