Elektrische taartpunt

Al zo lang de auto bestaat zijn er ook pogingen om de motoren van die krengen op elektriciteit te laten draaien in plaats van benzine of diesel.
Rond 1900 was een derde van het wagenpark in de verenigde staten blijkbaar elektrisch aangedreven. In 1909 waren alle taxi’s van de Amsterdamse ATAX elektrische voertuigen: gekocht in Hamburg en in Nederland van accu’s voorzien.

Met een flinke sprong door de geschiedenis kom ik zo bij de TVE (Teilhol Véhicules Electrique) Citadine uit 1972.

Teilhol Citadine 1972.JPG
Foto van Buch-t – eigen werk, GFDL via Wikipedia

Deze driewielige Teilhol Citadine werd voor het eerst geproduceerd in 1972. De ingang is een deur aan de voorkant die naar boven scharniert om het in- en uitstappen direct bij de stoeprand te vergemakkelijken.

De Citadine was een zeer minimalistische auto, voor stedelijke omgevingen. De achter-middenmotor van 1KW zorgde voor de achterwielaandrijving die het voertuig tot een duizelingwekkende snelheid van 25 km/u kan voortstuwen. Ondanks zijn kleine formaat (slechts 2 meter lang), ware de batterijen nogal fors; die wogen maar liefst een halve ton!
Er zijn slechts ongeveer 30 Citadines geproduceerd, maar dat snap ik dan wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.