Op 16 februari brak er brand uit op het roll-on/roll-off vrachtschip Felicity Ace, ongeveer 90 zeemijl ten zuidwesten van de Azoren in de Atlantische Oceaan, terwijl het schip op weg was van het Duitse Emden naar de Amerikaanse havenstad Davisville.
De lading bestond uit zo’n 4.000 auto’s; naast verschillende Volkswagen-modellen vervoerde het schip zo’n 1.100 Porsches, 189 Bentleys en enkele tientallen Lamborghini’s, waaronder een aantal exemplaren van de Aventador met een prijskaartje van ongeveer $ 500.000 per stuk!

Alle 22 bemanningsleden werden van het schip geëvacueerd door de Portugese marine, met hulp van commerciële schepen. Het schip dreef daarna ongeveer een week stuurloos en brandend op de Atlantische Oceaan rond voordat met behulp van speciale sleepboten met blusmiddelen uit Gibraltar de brand kon worden geblust.
Op 25 februari kon een bergingsteam van Smit uit Rotterdam eindelijk aan boord van het schip om het te stabiliseren en een sleepverbinding tot stand te brengen. Vanwege de omvang van het schip kon het echter niet naar een haven op de Azoren worden gesleept.

Op 1 maart 2022 kapseisde het schip onverwachts in ruwe zee en zonk, ongeveer 350 km voor de Azoren. De zee is op de plaats van zinken ongeveer 3.000 meter diep. De Portugese marine bewaakt het gebied maar de kans is wel heel erg klein dat hier iemand nog een patserige Aventador of een leuke luxe limousine uit het wrak kan weten te peuteren.
Alle Audi’s, Porsches, Bentleys, Lamborghini’s en Volkswagens zullen, samen met het schip zelf hun laatste rustplaats vinden op de zeebodem. Het is vrijwel uitgesloten om een haalbare bergingsoperatie uit te voeren op 3 kilometer diepte.
De waarde van de lading aan boord van het schip wordt geschat op $ 438 miljoen, waarvan $ 401 miljoen aan auto’s. De verliezen van Volkswagen zijn zo’n $ 155 miljoen.
Mocht de bovenstaande interactieven kaart van Vesselfinder niet werken dan is hier de huidige positie van de Felicity Ace te zien; op 3.000 meter diepte weliswaar.