Saab 92H Husbil

Onlangs attendeerde de zeer gewaardeerde heer Hakselaar mijn baas Fruttekoek op de Saab 92H en besloot dat dit een kolfje naar mijn hand was.
Dus ben ik, onder dankzegging aan beide heren, even in dat bijzondere voertuig gedoken; helaas alleen in figuurlijke zijn.

Torsten Johannesson

In 1963 kreeg Torsten Johannesson, de toenmalige eigenaar van een garagebedrijf in het Zweedse Ramsele, een geniale ingeving. Er waren caravans en er waren auto’s. Waarom dan niet een caravan en een auto combineren door de caravan als het ware in te bouwen in de auto of de caravan te motoriseren?
Torsten kwam daardoor op het idee voor een van ’s werelds eerste husbilar (campers).

Bijgestaan ​​door onder meer zijn zoon Anders Johannesson ging Torsten aan de slag. Als basis koos hij voor de Saab 92 vanwege diens dwarsgeplaatste watergekoelde tweecilinder-tweetakt-lijnmotor, voorwielaandrijving en een goede wendbaarheid.
Van deze auto werden het chassis, de motor, de aandrijving, de besturing en de instrumentatie overgenomen voor de constructie van de camper. Nu is de 28 pk motor van de Saab 92 niet bepaald een krachtpatser en dit was een van de redenen waarom de eerste versie van de camper niet door de keuring kwam.

Bovendien strandde het prototype ergens op een heuvel in de bossen waar het een tijd bleef dienen als jachthut. Bij bosbouw werkzaamheden kwam er een boom op terecht en dat leek het einde van het Saab husbil avontuur.

De eerste versie van de Saab 92H als jachthut

Vader en zoon Johannesson gaven zich niet meteen gewonnen en gebruikten de ervaringen met deze Saab 92H voor het bouwen van een opvolger, dit keer op basis van een Saab 95 met een tweetaktmotor van 40 pk. die later zou worden omgebouwd met een 65 pk V4-motor. Na 123 dagen bouwen werd het resultaat getoond aan de pers. De volgende dag schreef de krant Expressen over de eerste “camper” van Zweden.

De Saab 95H husbil/camper

Het gezin Johannesson ging veel op pad met de nieuwe camper. Onderweg toonde het voertuig geen kenmerken van een snelheidsmonster en de mensen die ze ontmoetten lachten zich dood om het vreemde gevaarte. 

Er was aanvankelijk wel veel belangstelling voor hun Saab 95H husbil, onder andere van Saab zelf, die op dat moment bezig was met de ontwikkeling van een eigen SaabO-caravan. Het project van de heren Johannesson leverde weliswaar een werkende camper op, maar daar bleef het dan ook bij. Het kwam niet tot de gehoopte serieproductie en het project stopte zelfs volledig.

Vele jaren later, in 2007 werd de 95H camper in een advertentie te koop gezet. Saab-enthousiasteling en journalist Claes Johansson las de advertentie en adopteerde deze unieke Saab-camper. Toen hoorde hij ook van de 92H en besloot die te gaan redden van verdere ondergang

Samen met enkele enthousiastelingen richtte hij de Föreningen Saab 92H op; een vereniging met als doel om de 92H te bergen en te renoveren zodat die in de zomer van 2009 getoond zou kunnen worden op automeetings en evenementen. De vrijwilligers stonden in de rij en na een uitgebreide renovatie slukte het in 2009 om de auto’s goedgekeurd.

En dit is het resultaat:

De Saab 92H (links) en 95H (rechts), in erbarmerlijke staat.
De Saab 92H (links) en 95H (rechts), in gerenoveerde staat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.